Fire grep som vil gjøre deg best på kundeservice

Hva som oppleves som god kundeservice er subjektivt. Det én kunde mener er strålende kundeservice, kan for en annen være en terningkast 1-opplevelse. Her er fire gode tips for å bli god på kundeservice.

1. Vis empati, vær takknemlig, høflig og ydmyk

Det er absolutt ikke tilfeldig at dette er det øverste punktet på listen. Selvsagt, tenker du kanskje, men det er det dessverre ikke for alle. Vis at du setter pris på at kunden tok seg tid til å ta kontakt, enten det er for å løse en utfordring, gi en tilbakemelding eller for å komme med innspill til forbedringer. Vær alltid høflig og ydmyk i fremtoningen. Sett deg inn i kundens situasjon og vis at du ønsker å være behjelpelig med det han eller hun lurer på. Alle er ulike, og dette gjelder også kundene dine. Vi opplever ting forskjellig. Lytt til hva kunden har å fortelle, og tilby den beste løsningen for å snu kundens opplevelse til noe positivt.

2. Vær tilgjengelig

Sørg for å være tilgjengelig i de kanalene kundene dine er, når de er der. I hvilke kanaler og til hvilke tider du tilbyr kundeservice avhenger av bransje og alder på målgruppen din, og det gjelder å tilpasse seg kundens behov.

3. Løs kundens problem så raskt du klarer

Det står ikke øverst på noens ønskeliste å bruke mer av sin tid enn akkurat det som er helt nødvendig for å få svar på det man lurer på. Med lang ventetid på svar, og det som virker som en endeløs dialog for å finne en løsning, kan vi garantere at kunden ikke triller terningkast 6. Enhver bedrift bør etterstrebe å ha så kort responstid som mulig, og strekke seg så langt det lar seg gjøre for å få til en umiddelbar problemløsning for kundene. Det er også å anbefale å sende ut en automatisk melding til kunden om at henvendelsen er mottatt, gjerne inkludert forventet responstid. Dette gir kunden en bekreftelse på at han er hørt, og at han kan forvente svar i løpet av en gitt tid.

4. Selvhjelp er velhjelp

I løpet av en arbeidsdag er det stor sannsynlighet for at du mottar mange av de samme henvendelsene, som nærmest kan besvares i blinde. Hjelp kunden med å hjelpe seg selv, da vel! Mange setter pris på å finne svar og løsning på egen hånd ved å ta en titt på bedriftens nettside. Dette er positivt både for kunde og bedrift. Kunden trenger ikke å bruke tid på å kontakte kundeservice, og bedriften kan bruke ressurser på de mer krevende sakene. Sørg for å ha en brukervennlig og oppdatert nettside, gjerne med søkefelt, ofte stilte spørsmål og artikler som inneholder informasjon om det kundene ofte lurer på. Alle denne informasjonen hjelper også på domeneautoriteten til nettsiden din.

Vi tar gjerne hånd om kundebehandlingen for dere! Send oss en forespørsel i dag, på kontakt@kundebehandling.no.

Tags:
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.